Isnin, 31 Oktober 2011

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Aktiviti                                   : Mari Menyusun
Tunjang                                  : Sains Dan Teknologi
Masa                                       : 30 minit
Standard Pembelajaran Utama : ST 6.3.1- Menyusun objek mengikut kriteria berikut :

            1. Kecil ke besar
            2. Pendek ke panjang
            3. Rendah ke tinggi
            4. Nipis ke tebal dan sebaliknya.                                                           

Standard Pembelajaran yang 
disepadukan                               : BM 2.2.6 Menjawab soalan dengan tepat
                                                   PSE 2.2.2 Menunjukkan semangat positif seperti keyakinan.

Objektif Pembelajaran               : Di akhir pembelajaran murid dapat :

            1. Menyusun objek dari kecil ke besar
            2. Menyusun objek dari pendek ke panjang
            3. Menyusun objek dari rendah ke tinggi
            4. Menyusun objek dari tebal ke nipis
Alatan dan Bahan                      :       Penyedut minuman

                                                          Duit syiling
                                                          Bongkah kayu
                                                          Buku yang berlainan ketebalan
                                                          Kotak berbeza saiz

Langkah :                  1. Guru dan murid bersoaljawab mengenai saiz kotak yang diletakkan di atas meja.
                                      - Guru meninta murid membuat perbandingan mengenai saiz antara 3 buah kotak.
                                      - Guru meminta murid menunjukkan kotak yang kecil, sederhana dan besar.
                                      - Guru meminta murid menyusun kotak mengikut urutan dari kecil sehingga ke
                                        besar.

                                   2. Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan.

                                   3. Setiap kumpulan diminta menyusun dan melekatkan bahan - bahan yang 
                                       disediakan di atas kad manila.
                                        - duit syiling - dari kecil sehingga ke besar
                                        - penyedut minuman - dari pendek ke panjang
                                        - menyusun ketinggian bongkah - dari rendah ke tinggi
                                        - menyusun buku- dari nipis ke tebal

                                   4. Guru membimbing murid semasa aktiviti dijalankan. Bersoaljawab dengan
                                        murid.
                                         - Duit syiling mana yang paling besar?
                                         - Tunjukkan penyedut minuman mana yang paling pendek?
                                         - Mengapakah buku ini di letakkan di sini?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan